Banii sau viata?


   Nu tineam neaparat sa scriu si pe blog despre asta, insa o doamna doctor parca m-a fortat intr-un fel. Prietenei mele ii trebuiau cateva exemple pentru un proiect in care se explicau cateva reguli deontologice medicale si in care, cadrele medicale, dragele de ele, au pretins o suma de bani (spaga sau mita, cum vrei sa o numim), sau, alte situatii in care pur si simplu, cetatenii au dat in semn de multumire ceva. Pentru asta, am postat pe pagina blogului de pe facebook, sa aflu cateva situatii concrete.

   Intr-un timp relativ scurt, o doamna frustrata arunca un comentariu care ma cearta spunandu-mi ca as putea sa fac un proiect despre munca supraomeneasca pe care o depun medicii si ca ne batem joc de putinii profesionisti care au mai ramas in tara.  Stiu ca au salarii mici in comparatie cu munca depusa, insa asta nu inseamna ca sunt de acord cu darea si luarea de mita. Stim cu totii o multime de situatii in care noi sau apropiatii nostri au dat sau li s-au cerut anumite sume de bani. Oricat de mult i-as respecta pentru efortul lor, pentru acest lucru i-as baga in puscarie, lasand stima deoparte.

   Pentru ca mi-a mai trecut din cheful de polemica din care gustam setos intr-o vreme, nu am vrut sa intru mai adanc in discutii cu distinsa. Desi nu imi place sa fiu catalogat, am s-o fac de aceasta data pentru medicii din Romania. In ceea ce priveste spusele doamnei in legatura cu "putinii profesionisti" ramasi in tara, as putea sa confirm si in acelasi timp sa o contrazic. Adevaratii profesionisti nu accepta spaga, cu alte cuvinte, nu despre ei era vorba in proiectul meu. As putea sa impart in 3 categorii medicii din Romania, dupa cum urmeaza:
a) Profesionistii - care ajung sa aiba salarii satisfacatoare (si nu doar aceia), astfel incat nu mai sunt tentati de a lua mita; Cum spuneam mai devreme, profesionistii nu accepta spaga indiferent de situatia lor materiala;
b) Medicii slab pregatiti care se plang de salarii si iau spaga;
c) Medicii care nu se complac in compromisuri, studiaza mai mult si pleaca in strainatate.

   Am extras din juramantul lui Hippocrate - cel care ar trebui sa reflecte pe parcursul practicarii profesiunii de medic, atitudinea si moralitatea acestora - cateva idei ce nu mai au nevoie de dezbateri:
  • "Atât cât mă ajută forțele și rațiunea, prescripțiunile mele să fie făcute numai spre folosul și buna stare a bolnavilor, să-i feresc de orice daună sau violență.
  • În orice casă voi intra, o voi face numai spre folosul și bunăstarea bolnavilor, mă voi ține departe de orice acțiune dăunătoare și de contacte intime cu femei sau bărbați, cu oameni liberi sau sclavi.
  • Dacă voi respecta acest jurământ și nu îl voi călca, viața și arta mea să se bucure de renume și respect din partea tuturor oamenilor; dacă îl voi trăda devenind sperjur, atunci contrariul." (wikipedia)

   Sunt curios cati dintre voi ati dat sau ati primit mita in alte circumstante, sau chiar din postura de medic? Daca tot se practica in masa (si mai ales in spitale :P ), macar s-o legalizam, nu?


"Demnitatea omului nu este cu nimic mai prejos decat maretia zeilor." Goethe
@Pascu Adrian

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Scrie aici ce te apasă...!?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Trebuie sa asculti. Copyright 2008 All Rights Reserved Revolution Two Church theme by Brian Gardner Converted into Blogger Template by Bloganol dot com